Visar inlägg med etikett Skala 1:48. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skala 1:48. Visa alla inlägg

lördag 13 juni 2020

Nytt projekt

Senaste projektet är ett rum med kakelugn, inspirationen kommer från ett rum på Tyresö slott. Är ganska nöjd med första försöket med kakelugn och jag tror den får vara kvar. 
Att göra mer i rummet är panel på väggen och ett fönster. Förhoppningsvis dyker rätt utsikt upp också. 
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1LyTb0no7HesqIyMbBYeZwA92spQkUbBBhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1Wbv4z2yoX3cb2_6mCQetumOOF1yeUbec

tisdag 7 januari 2020

Matsal klar!

Jag hann så klart inte med en brådkdel av vad jag tänkt under julen, mesta delen av tiden gick åt till att rida och sova ikapp. Men gjorde i alla fall nästan klart ett projekt.
Matsalen (som egentligen inte är en matsal) som också kommer från Petworth miniatures, är en del av deras Hungerford manor. Bord och stolar är färdiga, dukning fixad och småborden har fått ljustakar, det som saknas tror jag är två småbord i främre delen av rummet. Riktigt hur de ska se ut har jag inte riktigt bestämt än. Så rummet får vara klart så länge.
Möjligen behövs också en vas eller blomkruka mitt på bordet.



lördag 30 november 2019

Hall

Hallen är också köpt hos Petworth miniatures, blev inte alls som jag tänkt men den fick växa fram efter hand. Nu när den är klar ser jagat den har tydlig inspiration från det då, hösten 2018, nyöppnade Nationalmuseum i Stockholm.











torsdag 28 november 2019

Länge sen sist

Nästan två år sen senaste inlägget, beror inte på bristande miniatyrskapande utan på bloggers app. Har såklart inte gjort klart vare sig Nob Hill eller Petalstone utan har börjat på alldeles för många nya projekt, en del som är färdiga och andra som det är långt kvar på.

I början av januari 2018 slog jag till och köpte tvår tittskåp av Petworth miniatures, rum som jag tittat på väldigt länge. Blev så otroligt nöjd att jag slagit till på några fler och nog blir det några till... lätta att sätta ihop och lätta att göra personliga.

Först ut var de två rum från Hungerford manor som är bibliotek och arbetsrum, i min tappning två ganska stökiga biblioteksrum. Lite pyssel kvar men är väldigt nöjd med resultatet hittills.

Det mindre biblioteksrummet har fått en soffa och ett skrivbord, lite bokhögar men tror att jag ska försöka få till fler. Blir kanske ett julprojekt mellan all ridning.


Det större biblioteksrummet har också sittplatser men har även fått ett biljardbord... kan nog få in lite mer böcker även där tror jag!


onsdag 13 december 2017

Klart!

Började med det här lilla huset precis innan jag flyttade i v åras, sen kom livet emellan och inredningen fick vänta. Visste att jag behövde höns och ett hönshus så det letade jag fram. Och ett träd och högt gräs köptes in.
Utöver det var målet att jag bara skulle använda saker jag hade hemma till inredningen. Det visade sig att jag hade en hel del.

Inte de bästa bilderna men det var svårt att få bra foton med alla konstiga vinklar.










tisdag 8 augusti 2017

Uppdatering Petalstone

Har hunnit med en hel del pyssel under semestern, som tur var fick jag hem både paketet till arbetsrummet och växthuset precis innan semestern.

Jag började dock med arbetsrummet för set såg roligast ut att sätta ihop, älskar ju böcker och här var det nästan lite för många!
Ändrade färgsättningen lite och valde att inte använda fåtöljen i just det här rummet, den och en hel del av tavlorna får istället flytta in i Kråkslottet "Raven's perch". Ska in lite mer småplock i rummet för att stöka till lite men det får komma när jag hittar rätt saker.


Vinden hade jag ju sen tidigare men hade inte hunnit sätta ihop den då flytten kom emellan, kan nog peta in fler saker där men så här ser det ut än så länge.

Allra roligast att sätta ihop var nog möblerna till växthuset, är otroligt nöjd med hur det blev även om jag sparade en hel del pyssel till andra miljöer. skulle vilja ha in lite fler växter av annan sort men det är ju lite beroende av vad jag kan åstadkomma. 

Kvar att fixa är nu "bara" trädgården, ska göra en paus och göra klart "Robin's nest" innan jag tar itu med den. För att trädgården ska bli som jag vill ha den behöver jag nämligen göra en hel del blommor och det är lite trixigt när de är så små.




söndag 25 juni 2017

Nob Hill

NFick hem det här projektet i julas, precis när jag skulle börja rensa lägenheten inför försäljningen. Så det var inte läge att börja  med det då, även om det kliade i fingrarna. Sen var det packning och annat fix med flytten som tog tid, men i slutet av april när jag var flyttad och klar var det äntligen dax att börja!

Nu i början av juli har jag kommit så här långt, det är framförallt tak och lister kvar på utsidan. Hallen har fått lite möbler och det ska stå en blomma på bordet. Troligtvis en palm.

Ytterdörren

Vardagsrum och matsal, funderar fortfarande på vilka möbler som ska in.




söndag 19 mars 2017

Bättre än väntat!

Var tvungen att pyssla lite så jag satte ihop byggsatsen som kom med Dollshouse and miniature scene när jag förlängde prenumerationen. 
Var tveksam men det blev jättebra! Den stora utmaningen blir nu att möblera huset och så skulle jag vilja ha tag i höns i skala 1:48... 

tisdag 27 december 2016

Göra färdigt..,

Ska flytta om några månader och har börjat röja hemma, ska ha lägenhetsvisning i slutet av januari och då måste det vara lite... mer avskalat än nu. Hade egentligen tänkt använda julen till att frossa i miniatyrer men flytten kommer lite emellan. 
Men lite miniatyrer får ändå hinnas med, satsar främst på att avsluta projekt som blivit liggande. 
Först ut var 30-tals huset som nu har fått två sängbord, en lampa, två stolar och två fåtöljer. 

Huset

Sovrum och vardagsrum

Barnrum och kök




måndag 28 november 2016

Börjar bli klart...

Själva huset är nu så gott som färdigt, alla fönster och dörrar är plats. Lite lister behöver gås över med vitt och vindflöjeln ska upp på taket. 
Men annars är det dags att ta tag i trädgården, tyvärr har jag glömt bort det där med blommor så det måste lösas innan jag kommer vidare. Har dock en hel del möbler som jag kan göra till dess att växtfrågan är löst. Härnäst blir det möbler till vardagsrum och matplats.

Huset från framsidan:

Inifrån huset, man ser de rum som fått möbler än så länge. Det är gästrum, kök och badrum.

Gästrummet

Gästrummet men en annan vinkel.

Hela huset men en annan vinkel

Huset med växthus



söndag 30 oktober 2016

Nu börjar huset bli rosa

I helgen har huset fått tak, taket har fått takpannor och jag har börjat sätta fast ytterpanelen. 
Jo, sista tre lamporna är på plats också på vinden. Sen har jag börjat sätta fast kantlisterna, behöver dock sätta fast ytterpanelen först eftersom en del av dem ska vara på utsidan. 

Panelen blev lite knölig av alla elledningar men det får gå ändå. 





onsdag 26 oktober 2016

Snart dags att klä ytterväggarna!

TBygget av Petalstone(måste byta namn!) går framåt, i helgen kom jag så pass långt att jag nu kan börja med tak och yttervägggar. Taken är målade på insidan men innan de sätts fast ska stenväggen fast på det som kallas för "silon" dvs det som innehåller kök och badrum.
Nog det moment som jag minst ser fram emot tror jag. Det var mycket pilligt att få till stenväggen på silons undervåning.

Än så länge har alla lampor fungerat och vi kan väl bara hålla tummarna för att det fortsätter så!





söndag 9 oktober 2016

Övervåning...

Har inte hunnit så mycket som jag tänkt i helgen, men har ju å andra sidan ingen deadline så det gör inget. 
Övervåningen är nästan klar, det som saknas är lister och lampor. Sen är det dags att börja med övervåningen till badrummet som har extra högt i tak. Fuskade lite med badrumsväggarna, hoppas det inte gör något i längden. 

Dörrarna in till badrummet

Gästrummet

Hela övervåningen

Badrummet klart




onsdag 5 oktober 2016

Blod, svett och...

Har satt ihop nedervåningen, dragit in el och satt in köket. Det var mycket pilligare än jag trott det skulle vara... speciellt det runda köket var svårt att få bra och eftersom det inte var helt jämnt blev det också lite knepigt att få in köket.

Hela undervåningen:

Köket i närbild:

tisdag 27 september 2016

Petalstone

Skulle egentligen ha haft en sparsam höst... men så kom ett ny hus från Robin Betterley. Kunde inte låta bli trots att det var rätt dyrt. 

Skulle ha kommit i mitten av augusti men det var lite försenat så jag fick hem det först förra veckan. På sätt och vis bra för då hann jag göra badrums och köksmöbler som ska in i huset under bygget.

Började med att måla alla delarna till bottenvåningen vita, ska tapetseras så målade dem bara två gånger ganska tunt.

Allt gick smidigt till det var dags att börja med den halvrunda köksdelen. Var väldigt pilligt med säckväven och tapeten. Måste friseras en hel del innan den kommer på plats och behöver nog göra någon form av kantbitar för det var svårt få det jämnt.

Här är köket från andra hållet, lite knöligt men det blir nog bra ändå när det är klart.



måndag 20 juni 2016

Kråkslottet

Är äntligen färdig med Kråkslottet, eller ja, det är lite småputs kvar som ska till men inte många minuters jobb kvar.
Är otroligt nöjd men det var inte så roligt att bygga, mest för att det var rätt pilligt och inte riktigt passade ihop överallt. Eller så var det jag som inte förstod manualen.

Ska möbleras också men det kommer ta tid, har ju en plan för hur jag vill att det ska se ut men... visionen kan ibland vara svår att förverkliga.
Jag tänker att det ska vara ett hus med inspiration från Harry Potter filmerna, skitigt och lite oansenligt utanpå men ljust och lite excentriskt inuti. Får se om jag lyckas med det.

Först ska dock några andra projekt avslutas och så är det möjligt att Petalstone hinner komma. Eller så blir det en regnig sommar och jag hinner med en massa miniatyrer.

fredag 25 mars 2016

Raven's perch

PHar börjat på Raven's perch från Petite properties som jag köpte på mässan i London i höstas. Blir ett hus med inspiration från interiörerna i Harry Potter filmerna.

Än så länge har jag bara börjat med att tapetsera de tre små rummen. Ska ta itu med de större rummen imorgon.

Översta rummet är benvitt och det ska bli någon form av salong, har ett grönt bord som nog passar där. 
Det rosa rummet ska förmodligen bli badrum i rosa och guld. 
Det gula på bottenvåningen får nog bli ett kök.