Visar inlägg med etikett Skala 1:12. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skala 1:12. Visa alla inlägg

måndag 14 december 2015

Sybehörsaffären

Fick fart och gjorde även de sista byggsatserna till affären igår. Eller nästan i alla fall, har en till ett ställ med trådrullar kvar men det kräver att jag går upp på vinden och letar reda på min sytråd jag har hemma och det orkade jag inte igår.
Spets och knappar från Robin Betterley

Köpte de här på mässan i London och de fick också plats.

Något mer på disken, saknar kassaapparat än så länge. Den gick ju sönder när jag bytte "lokal". Har fortfarande en hel del tomma lådor så det blir till att göra ännu fler garnnystan.

Band och korgar på plats i hyllan.

Och broderigarner upp på väggen. Lite tomt än så länge men det ger sig nog med tiden...




lördag 12 december 2015

Lite pyssel

Började rensa bland gamla byggsatser och hittade de här som jag köpte i somras. Banden hade jag redan så det var bara att sätta igång.
Ska göra en sats med spets också och sen är det dags att plocka in dem i sybehörsaffären.

torsdag 10 december 2015

Keramik


Självklart köptes det lite keramik på mässan, två tekannor och två koppar i skala 1:12 blev det. Rosentekannan i form av en rosenknopp på hyllan under vattenkannorna tror jag kommer från Veronique Cornish. När jag ställde upp den såg jag att jag redan hade en liknande... men man kan aldrig få för många rosentekannor! Eller för många tekannor för den delen.

Sen blev det en tekanna i form av ett salladshuvud från Sally Meekins som jag velat ha länge. Funderade även på några saker i skala 1:24 men där kom jag inte ihåg vad jag hade så jag besinnade mig. Två muggar blev det också, grå med blå rand på nedersta hyllan från Elisabeth Causeret.

lördag 4 april 2015

Gubbrum

Det gröna rummet har blivit ett Gubbrum, fortfarande bara inrett med saker som blivit över från andra projekt. Finns plats för mer saker men det får duga så länge. 


Tror dock rummet behöver en matta så det står med på "att göra listan" och kanske fler tavlor men det får bli när det dyker upp. 


tisdag 31 mars 2015

Tröstköp

Kom inte iväg på vårens miniatyrmässa i Stockholm förra veckan så jag roade mig med lite tröstshopping på etsy istället. Finns fantastiskt fina saker, både smycken och miniatyrer, så man skulle lätt kunna göra av med mycket pengar där.

Denna gång blev det lite saker från Morgana mini art

söndag 15 februari 2015

Ibland...

Ibland blir det inte alls som man tänkt. Deg här var tänkt att ersätta sovrummet i min mammas hus. Alltså ett sovrum för ett par med en bebis. Men lådan visade sig vara aningen för liten och så helt plötsligt var det ett grönt rum. 
Tror kanske det är en äldre man som bor där, för tanken är ju att det bara ska vara återanvända saker i lådan. 
Eller nästan i alla fall, det behövs en hylla och det har jag tyvärr ingen så det får jag göra. För trä har jag...

söndag 1 februari 2015

Rensar

Har bestämt mig för att rensa hemma, är lite för mycket samlare för att det ska vara nyttigt. Bland det som ryker är min mammas dockskåp, tråkigt men behåller vissa saker. 
Dockskåpet är sålt och de saker som inte ska vara kvar säljs på Tradera. 
Dockskåpet byggde vi 2002 som ett gemensamt projekt, varsitt nästan likadant skåp. 
Det blev stora skåp, 140 cm höga och 70 cm breda. 
Rummen blev stora med en takhöjd på ca 23 cm. 
Vissa saker var självklara att bygga in, som skafferi, stort kök, badrum och att det skulle vara fönster på sidorna. Snedtak och glasdörrar var också med tidigt i planerna. 
Snedtaket är nog det enda vi verkligen ångrat efter bygget, det var svårt att få luckan att hänga bra och det är tråkigt att inte se rummen utan att lyfta luckan. 

Tyvärr byggt av lite för tunn MDF så skåpet är en aning rangligt. 




fredag 28 november 2014

Garnaffären

Garnaffären har fått lite inredning, när jag får tid ska det göras en oändlig mängd garnnystan och rullar med band till hyllorna. Men det får nog bli i jul tror jag....




torsdag 21 augusti 2014

Nygammalt

Bestämde mig för att göra om garnaffären. Blev ett lite större projekt än jag planerat, och inte alls som jag tänkt. Men bra tror jag. Är mycket nöjd!
Har känts enormt ovant att jobba i stor skala, saknar nästan pytteskalan 1:48.

Rummet är färdigt och väntar bara på inredning. Utsidan funderar jag fortfarande på.

söndag 22 juni 2014

Fyndat

Hittade ett tittskåp för 50:- på rean hos crazy4minis tror det ska bli en redskapsbod. Men vi får se om jag fått andra idéer när trädgårdssäsongen är över.

måndag 10 februari 2014

Porslinsbutik

Nu har porslinsbutiken fått hyllor och lister, om samlingen växer får stolen nog bytas ut mot en disk eller ett bord. Jag är ju rätt mycket samlare och har i flera år samlat på miniatyrporslin, helst tekannor men även annat som koppar och burkar. Älskar galna tekannor och skulle kunna köpa nästan hur många som helst... annars är nog favoriterna muggarna i stengods från Carol Mann eller kanske de gotländska blå kopparna som står i hörnet. Fast sen har jag ju haft de två kopparna med blommor i lila och gult (med tillhörande sked) sen jag var i Bath i början av 90-talet...

Väldigt fina är också de gotländska teburkarna med får på i blått och vitt.

måndag 6 januari 2014

Sybehörsaffär

Det här tittskåpet började jag med precis efter att min mamma hade dött 2008, var skönt att ha något att pyssla med som var positivt. Även det är inrymt i ett IKEA växthus. Eftersom det är ett "feelgood" projekt har det fått ta tid och jag har också unnat mig att köpa sånt jag velat ha. Tittskåpet består av två rum, affär och ett lagerutrymme, lagerutrymmen är fortfarande bara påbörjat men det får ta den tid det tar.


Tanken är att hyllan ska vara full av garnnystan, tyvärr är det enormt trist att göra nystan så jag gör ryck med jämna mellanrum.


Lite fler hyllor som sakta fylls på.




söndag 5 januari 2014

Tittskåp

Här är ett tittskåp jag gjorde för några år sen, det gamla paret kommer ursprungligen från en trädgård min mamma hade. När jag flyttade hade jag inte plats för trädgården och de blev bostadslösa. Hade ett växthus från IKEA över och det fick bli ett rum i en liten röd stuga (plasten i sidorna gick sönder så det behövdes hela väggar.


Förmiddagsfika med semlor, frukt och croissanter. Stolar och bord är från Kotte toys.

Litet nyckelskåp med nycklar på väggen.

Barnbarnen är på besök (de hängde också i trädgården). 



söndag 6 oktober 2013

Porslin

Det här är det första projektet på väldigt länge i skala 1:12. Jag har under ganska många år samlat på små tekannor, en del är utplacerade i hus och tittskåp medan andra bara blivit liggande. Har under lång tid funderat på vad jag ska göra med dem och nu har jag bestämt att det nog får bli en liten porslinsbutik. Har nu tapetserat och ska snart sätta igång med golv och hyllor.


söndag 16 december 2012

Då var det jul igen...

Jag har roat mig med att göra lite nytt julpynt till skåpet. Väldigt nöjd med resultatet