Visar inlägg med etikett Robin Betterley. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Robin Betterley. Visa alla inlägg

tisdag 8 augusti 2017

Uppdatering Petalstone

Har hunnit med en hel del pyssel under semestern, som tur var fick jag hem både paketet till arbetsrummet och växthuset precis innan semestern.

Jag började dock med arbetsrummet för set såg roligast ut att sätta ihop, älskar ju böcker och här var det nästan lite för många!
Ändrade färgsättningen lite och valde att inte använda fåtöljen i just det här rummet, den och en hel del av tavlorna får istället flytta in i Kråkslottet "Raven's perch". Ska in lite mer småplock i rummet för att stöka till lite men det får komma när jag hittar rätt saker.


Vinden hade jag ju sen tidigare men hade inte hunnit sätta ihop den då flytten kom emellan, kan nog peta in fler saker där men så här ser det ut än så länge.

Allra roligast att sätta ihop var nog möblerna till växthuset, är otroligt nöjd med hur det blev även om jag sparade en hel del pyssel till andra miljöer. skulle vilja ha in lite fler växter av annan sort men det är ju lite beroende av vad jag kan åstadkomma. 

Kvar att fixa är nu "bara" trädgården, ska göra en paus och göra klart "Robin's nest" innan jag tar itu med den. För att trädgården ska bli som jag vill ha den behöver jag nämligen göra en hel del blommor och det är lite trixigt när de är så små.




måndag 28 november 2016

Börjar bli klart...

Själva huset är nu så gott som färdigt, alla fönster och dörrar är plats. Lite lister behöver gås över med vitt och vindflöjeln ska upp på taket. 
Men annars är det dags att ta tag i trädgården, tyvärr har jag glömt bort det där med blommor så det måste lösas innan jag kommer vidare. Har dock en hel del möbler som jag kan göra till dess att växtfrågan är löst. Härnäst blir det möbler till vardagsrum och matplats.

Huset från framsidan:

Inifrån huset, man ser de rum som fått möbler än så länge. Det är gästrum, kök och badrum.

Gästrummet

Gästrummet men en annan vinkel.

Hela huset men en annan vinkel

Huset med växthus



söndag 30 oktober 2016

Nu börjar huset bli rosa

I helgen har huset fått tak, taket har fått takpannor och jag har börjat sätta fast ytterpanelen. 
Jo, sista tre lamporna är på plats också på vinden. Sen har jag börjat sätta fast kantlisterna, behöver dock sätta fast ytterpanelen först eftersom en del av dem ska vara på utsidan. 

Panelen blev lite knölig av alla elledningar men det får gå ändå. 





onsdag 26 oktober 2016

Snart dags att klä ytterväggarna!

TBygget av Petalstone(måste byta namn!) går framåt, i helgen kom jag så pass långt att jag nu kan börja med tak och yttervägggar. Taken är målade på insidan men innan de sätts fast ska stenväggen fast på det som kallas för "silon" dvs det som innehåller kök och badrum.
Nog det moment som jag minst ser fram emot tror jag. Det var mycket pilligt att få till stenväggen på silons undervåning.

Än så länge har alla lampor fungerat och vi kan väl bara hålla tummarna för att det fortsätter så!





onsdag 5 oktober 2016

Blod, svett och...

Har satt ihop nedervåningen, dragit in el och satt in köket. Det var mycket pilligare än jag trott det skulle vara... speciellt det runda köket var svårt att få bra och eftersom det inte var helt jämnt blev det också lite knepigt att få in köket.

Hela undervåningen:

Köket i närbild:

tisdag 27 september 2016

Petalstone

Skulle egentligen ha haft en sparsam höst... men så kom ett ny hus från Robin Betterley. Kunde inte låta bli trots att det var rätt dyrt. 

Skulle ha kommit i mitten av augusti men det var lite försenat så jag fick hem det först förra veckan. På sätt och vis bra för då hann jag göra badrums och köksmöbler som ska in i huset under bygget.

Började med att måla alla delarna till bottenvåningen vita, ska tapetseras så målade dem bara två gånger ganska tunt.

Allt gick smidigt till det var dags att börja med den halvrunda köksdelen. Var väldigt pilligt med säckväven och tapeten. Måste friseras en hel del innan den kommer på plats och behöver nog göra någon form av kantbitar för det var svårt få det jämnt.

Här är köket från andra hållet, lite knöligt men det blir nog bra ändå när det är klart.



måndag 14 december 2015

Sybehörsaffären

Fick fart och gjorde även de sista byggsatserna till affären igår. Eller nästan i alla fall, har en till ett ställ med trådrullar kvar men det kräver att jag går upp på vinden och letar reda på min sytråd jag har hemma och det orkade jag inte igår.
Spets och knappar från Robin Betterley

Köpte de här på mässan i London och de fick också plats.

Något mer på disken, saknar kassaapparat än så länge. Den gick ju sönder när jag bytte "lokal". Har fortfarande en hel del tomma lådor så det blir till att göra ännu fler garnnystan.

Band och korgar på plats i hyllan.

Och broderigarner upp på väggen. Lite tomt än så länge men det ger sig nog med tiden...




onsdag 20 augusti 2014

Avslutat

Har ägnat helgen åt att göra färdigt gamla projekt, har en massa nya saker jag vill börja på men det är kanske bra att avsluta de pågående först. Började med att göra klart köket till Pickett Pond. Började före sommaren men kom av mig när trädgårdssäsongen kom igång. Tre byggsatser blev färdiga och nu har jag bara badrum och staket till altanen kvar men jag tror de får vänta till jag gjort om min garnaffär som står på tur. Börjar få ont om plats så jag kom på att jag kan göra ett helt nytt rum om jag slår ihop två byggsatser. 

Så här blev i alla fall helgens arbete:






måndag 21 april 2014

Nytt till Pickett Pond


Trädgårdssäsongen har börjat så det har inte blivit så mycket miniatyrer de sista veckorna, har dock gjort några av de senaste kiten till Pickett Pond.
Har ändrat lite på färgerna, blev så dystert tillsammans med 70-tals skorstenen att säng och sängbord fick bli gulvita istället för grå.
Först att komma på plats var "In a pinch" dresser & chest som är specialbyggd för utrymmet vid fönstret.


Har också gjort två sängbord med tillhörande lampor och den hängande sängen (som nästan är färdig, ska göra tre kuddar också). Var väldigt svårt få dit kedjorna som sängen hänger i, som tur är syns inte de klumpiga öglorna så mycket. Bäddningen blev kanske inte den snyggaste heller, men jag tycker ändå att det blir lättare... och mycket snyggare nu än för några år sen.
Lamporna sprack när jag satte i pinnarna, syns lite men inte så farligt hoppas jag. 


måndag 10 mars 2014

Up to camp couch

Gjorde klart soffan till Pickett pond i helgen, tycker den blev bra trots att jag och tyg inte är en så bra kombination. Lite klumpigt men mycket bättre än förväntat. Ser fram emot att få resten av möblerna på plats, så roligt när huset växer fram!

söndag 8 december 2013

Garderob

Har inte hänt så mycket i huset de senaste veckorna, sjuka katter och mycket på jobbet har gjort att tiden försvunnit. I helgen har jag dock nästan gjort klart garderoben (bara stora lådan och de fyra små lådorna kvar) och börjat på badrumsinredningen. 
Garderoben är jag nöjd med, är mindre nöjd med badrumsinredningen. Tyvärr saknades beskrivning till den och eftersom jag inte orkade be om en utan tänkte att "det ger sig väl" satte jag igång utan. Inte så smart för det var tydligen ett kit som verkligen behövde beskrivning. 

söndag 10 november 2013

Kök

Nu är köket nästan klart, ska göra färdigt pallar och lådor som ska stå under diskbänken. Var inte helt uppmärksam när jag gjorde den så den blev spegelvänd. Tror det funkar ändå, orkade inte ta isär och riskera att delarna skulle gå sönder. 

Köket fick bli grönt med träfärgade bänkar.

fredag 8 november 2013

Hylla

Det går sakta framåt, hyllan för sytillbehör och liknande är nu klar och på plats. Köksinredningen är även den påbörjad. Både kök och hylla är byggsatser från Robin Betterley. Jo, båten är ju på plats den med...

torsdag 10 oktober 2013

Öppen spis

Det går sakta framåt, nu är även den öppna spisen färdig och på plats.


söndag 6 oktober 2013

Säng

Har nu kommit så långt med Pickett Hill att jag kan börja göra lite möbler. Först ut är Emma's cupboard bed, att jag gör den först beror mest på att den måste på plats innan jag sätter dit fönsterkarmen och golvlisten i det rosa rummet. 
Sängen ingår i Miss Lydia Pickett's cottage collection från Robin Betterley som huset är gjort för, jag kommer nog inte att fylla huset med möbler ur serien men en del blir det. Mest för att de är så otroligt roliga att göra.

Tycker nog sängen blev rätt bra, jag och tyg är normalt inte kompisar men nu är jag ändå rätt nöjd.

tisdag 1 oktober 2013

Textil

Det här är ett projekt jag jobbade med i våras, också i skala 1:48 och från Robin Betterley. Tycker otroligt mycket om deras kit, även om jag egentligen tycker man ska göra efter eget huvud. Har i alla fall valt en del egna färger, hur som helst har det där med färdiga satser varit ett väldigt bra sätt att vänja mig vid skalan. Fördelen när det är så litet är att de faktiskt inte tar så stor plats.


fredag 13 september 2013

Butiksinredningen

Jag gjorde färdigt inredningen till butiken tidigt i våras, mycket nöjd med hela upplägget. Butiksinredningen är ur serien Witch's hollow från Robin Betterley, med undantag av pumporna de har jag gjort av fimo. Butiken ska även få en övervåning, även den med häx/Halloween tema. Köpte fantastiska kit på nätet förra hösten som jag inte hunnit bygga och inte riktigt vetat var jag skulle placera. Har ju lite andra projekt som kommer emellan men snart så...


En lite annan vinkel, tyvärr syns inte alla detaljer på bilderna.

Och så en bild med fronten på plats

söndag 16 december 2012

Då var det jul igen...

Jag har roat mig med att göra lite nytt julpynt till skåpet. Väldigt nöjd med resultatet